Talvistes tingimustes saega töötades tasub meeles pidada mõned nipid ning ettevaatusabinõud. Hooldades oma masinat õigesti, tagad mootorsae maksimaalse jõudluse ka eriti krõbedate külmakraadide juures.

Turvavarustus

Nii, nagu suvel, on ka talvel mootorsaega töötades kohustuslik kasutada turvavarustust - turvapükse (turvasääriseid), näo- ja kuulmekaitsmeid ning kindaid. Külmakraadides töötades tuleb palju tõenäolisemalt suuri puukilde välja, seega kiivri ja näokaitsme kasutamine on kriitilise tähtsusega. STIHL Function ja Advance seeria turvapüksid on nii lõikekaitsega kui ka vett ja lund hülgava pealismaterjaliga. Külmade ilmadega lisa veel endale sooja pesu kiht alla!


Talvine mootorsae  kasutamine

Esimese asjana tuleks mootorsaag temperatuuridel alla +10°C lülitada ümber talverežiimile (karburaatori eelsoojendus). Selleks on suurematel mootorsaagidel olemas mootorikatte sees eraldi siiber, kust saab SUVI/TALV asendit muuta. Siibri asukoha muutmisega muudetakse õhuvoolu suunda, kust karburaator mootori tööks vajalikku õhku võtab. Jättes külmades tingimustes siiber suveasendisse, võib toimuda karburaatori jäätumine. See omakorda põhjustab mootorsae tõrkumist, puudulikku tühikäiku ning võimalik on ka kütusesegu lahjenemine, mis võib lõppeda mootori kokkujooksmisega.

Talvine lisahooldus

  • Ketikaant ja selle alust pinda tuleb tihedamini puhastada, et takistada lume ja niiskuse jäätumist koos saepuru ja ketiõliga.
  • Tihedamini tuleb puhastada ka ketipiduri linti ning lindisüsteemi, et takistada jää kogunemist. Jää kogunemisel ei pruugi ketipidur toimida. Eriti oluline on see saagide puhul, millel ketipiduri süsteem asub ketikaane sees.
  • Enne kütuse- või õlipaagi korgi eemaldamist puhasta täiteava ümbrus, et lumi ei pääseks paaki. Vesi ja niiskus põhjustavad kütuse ning õli määrdeomaduste halvenemist.
  • Hoia antivibratsioonisüsteem (vedrud ja puksid ümber mootori) lumest ja jääst puhtad. Antivibratsioonisüsteemi elementide jäätudes ei toimi süsteem enam korrapäraselt ning põhjustab kiiremat väsimist.
  • Eemalda lumi, jää ja veepiisad tagumisel käepidemel asuvate gaasipäästiku ja gaasilukusti ümbruselt, et takistada nende jäätumist ja tagada probleemivaba töö.
  • Lisaks tuleb puhtana hoida ka lahtised õhuvõtuavad sae korpusel, mis tagavad sae mootorile vajaliku jahutuse. Lumi, jää ja jäätunud saepuru takistavad õhu liikumist ning võivad põhjustada mootori ülekuumenemist. Samuti jälgi, et talvel kasutusel olev paksem riietus ei blokeeriks töötamisel õhuvõtuavasid.
  • Ole eriti tähelepanelik mootorsae turvasüsteemide osas ja hoia need puhtana.
  • Lisaks talveasendisse seadmisele, on mõtekas külmaks perioodiks paigaldada saele ka uus süüteküünal ja õhufilter.
  • Saeketiõli tuleks välja vahetada talvise vastu. Selleks tuleb ketiõlipaak tühjaks kallata ning kasutada „vedelamat“ ning madalama kristalliseerumistemperatuuriga saeketiõli. Sünteetiline saeketiõli on kindlasti talvisel kasutamisel parem, kui mineraalne saeketiõli. STIHL valikust sobib talviseks kasutamiseks ideaalselt SynthPlus saeketiõli, mille külmakindlus on kuni -25°C
  • Nagu tavaliselt mootorsae kasutamisel, on alati mõttekas hoida saekett terav ja mõned teravad lisaketid tagavaraks. Väga külmunud puidu puhul võib kaaluda ka saeketi teritusnurga muutmist ca 5 kraadi väiksemaks (rahvakeeli „nürimaks“). Väiksema teritusnurgaga kett ei ole rabeda külmunud puidu sees nii agressiivne ega tekita vibratsiooni.
  • Miinuskraadidega on mõtekas kasutada ka kõvasulamhammastega saeketti, mis püsib külmunud puidu sees oluliselt kauem teravam kui tavakett
  • Viimaseks tasub teha kõik selleks, et segukütuse hulka satuks võimalikult vähe kondensaatvett. Selleks tuleks proovida segukütust hoida pidevalt ühtlasel temperatuuril. Kui vähegi võimalik, tuleks vältida kütusekanistri tõstmist puhkeajaks sooja kohta ja tööajaks jälle välja külma kätte. Pidev suur temperatuuride vaheldumine põhjustab niiskuse kondenseerumist kanistri sees. Et kondensaadi tekke oht võimalikult väike oleks, tasub segukütust segada ka võimalikult väikeste koguste kaupa. Segukütust tulekst teha enam-vähem nii palju, kui parajasti tööks vajalik ning selle lõppemisel uus segu valmistada.



Ilmastikuga seonduvad ohukohad

Töötamisel ole kindel, et jalgealune pind on kindel ning hea haarduvusega ning jäävaba. Väga tuuliste ilmadega ja tihedas lumesajus tasuks töö edasi lükata, et vältida õnnetusjuhtumeid.

Kuna külmunud puit on kõvem kui pehme puit, võib saeketi teritusnurka mõne kraadi võrra vähendada. Vähendatud teritusnurk toimib külmunud puidus paremini ning vähendab saeketi ja juhtplaadi kulumist.

Jälgi, et mootorsae käepidemetel ei oleks jääd, mis võib põhjustada sae käest libisemist töö ajal. Enne langetamist eemalda puutüvelt ja selle ümbrusest liigne lumi ja jää. Samuti eemalda lumi alumistelt okstelt, mis võib saagimisel vibratsiooniga alla pudeneda ja tähelepanu kõrvale juhtida.

Pane rõhku heale hooldusele, parimatele vahenditele ning ole talvisel tööl eriti tähelepanelik. Nii tagad oma masina pika eluea ning hoiad iseend tervena!


Jõudu tööle!